Agencja reklamowa, agencja digital marketing, a może agencja interaktywna? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że są to tożsame nazwy jednej i tej samej działalności skupiającej się na świadczeniu szeroko pojętych usług marketingowych. Czy takie agencje będą miały dokładnie taki sam profil działalności? Gdzie zgłosić się licząc na reklamę w sieci, a gdzie lepiej pójść w sytuacji, kiedy oprócz Internetu chcemy wykorzystać jeszcze inną formę marketingu?
Agencje reklamowe mogą mieć różne obszary specjalizacji
Okazuje się, że agencja digitalowa ma profil działalności węższy od agencji interaktywnej, gdyż swoje działania reklamowe świadczone dla klientów ogranicza jedynie do Internetu. Można też powiedzieć, że agencja digitalowawykorzystuje tylko i wyłącznie media cyfrowe, taka działalność może być więc jednym z profili działalności agencji interaktywnej czy po prostu reklamowej, gdzie podejmowane są także inne kampanie, takie, które wykraczają poza działalność w mediach cyfrowych, czyli głównie w sieci.
Szacuje się, że obecnie reklama w sieci stanowi jedną z najskuteczniejszych form reklamy w ogóle, stąd też niektóre agencje ograniczają swoje działania tylko i wyłącznie do realizowania kampanii w mediach cyfrowych. Agencja digital marketing zatrudnia specjalistów, którzy zajmują się konkretnymi rodzajami kampanii: specjalistów od SEO, osoby prowadzące kampanie w Google Ads, specjalistów od redagowania treści, grafików czy też specjalistów zajmujących się prowadzeniem kampanii w mediach społecznościowych.
Jakie usługi najczęściej oferują agencje digital marketing? W jakich mediach cyfrowych można realizować kampanie marketingowe?
Pojęcie mediów cyfrowych jest dość szerokie i znajdziemy w jego obrębie Internet, radia internetowe, cyfrowe wydania gazet online, telewizję emitowaną za pośrednictwem sieci, portale społecznościowe, fora jak i blogi. Ze względu na fakt, że tych dziedzin w obrębie digital marketingu jest sporo, poszczególne agencje również mogą się między sobą różnić swoim profilem działalności oferując szerszy bądź węższy zakres usług. Najczęściej w ich ofercie możemy znaleźć:
- Kampanie pozycjonowania strony lub sklepu internetowego SEO. Usługa ta polega na prowadzeniu działań mających na celu podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google na konkretne, wcześniej wybrane słowa kluczowe, które cieszą się popularnością wśród użytkowników. Poprzez podwyższenie pozycji strony można wyjść naprzeciw użytkownikowi, który wchodzi do wyszukiwarki i wpisuje zapytanie mając już w sobie pewną motywację zakupową. Kampanie SEO można z powodzeniem projektować na lokalny rynek usług, na cały kraj, ale i na kraje zagraniczne.
- Kampanie w mediach społecznościowych, które mogą dotyczyć także konkretnej platformy, np. Facebook, Instagram, Tik Tok. Agencja digital marketingu pozwala zaistnieć firmie w różnego rodzaju społecznościach, w których znajdują się potencjalni odbiorcy oferowanych dóbr i usług. Poprzez efektywne kampanie w social media można również kształtować wizerunek przedsiębiorstwa i stale przypominać członkom naszej grupy docelowej, że dana firma istnieje i stale prężnie się rozwija. W taki sposób można też konsekwentnie kształtować wizerunek firmy jako eksperta w danej dziedzinie.
- Kampanie wizerunkowe PR, które mają na celu dotarcie z informacją o danej firmie do jak największego grona odbiorców z konkretnym, wykreowanym wizerunkiem takiej firmy. W taki sposób budowana jest świadomość obecności marki na rynku. Można to uzyskać poprzez publikacje branżowe, wypowiedzi eksperckie, udzielanie się wśród danej społeczności na niszowych forach internetowych stawiając siebie w roli eksperta z branży.
- Kampanie Google Ads- w ramach kampanii realizowanych za pośrednictwem tego systemu reklamowego można stworzyć reklamy banerowe, reklamy wideo, a także projektować kampanie powtórnego marketingu osób, które już raz odwiedziły naszą stronę (remarketing). Ponadto, system daje też możliwość tworzenia reklam typu Discovery oraz kampanii typowo lokalnych.
- E-mail marketing- są to kampanie realizowane poprzez odpowiednio zaprojektowany mailing wysyłany do zgromadzonej bazy odbiorców. Kampanie mailingowe również można kreować pod konkretnych odbiorców, a także istnieje możliwość ich automatyzacji tak, aby działały jeszcze efektywniej. Agencja digital marketingprojektuje newslettery i poprzez to narzędzie stara się zainteresować jak największe grono użytkowników.
- Audyty strony, analityka, analiza warstwy tekstowej oraz analiza strony pod kątem user experience. Jest to dość szeroka kategoria usług skupiających się na poprawie efektywności działania firmowej strony internetowej jako narzędzia marketingowego. Analizowana jest optymalizacja strony pod kątem tego, czy jest ona przyjazna dla wyszukiwarki. Pod lupę można wziąć wszelkie statystyki związane ze stroną dzięki wykorzystaniu chociażby takich narzędzi jak Google Analytics. Ponadto, można poddać analizie zawartość tekstową strony tak, aby zawarte na niej teksty faktycznie zachęcały użytkowników do wykonywania na stronie pożądanych akcji. W końcu, warto przeanalizować także sam projekt strony pod kątem tego, czy jest przyjazny dla użytkownika, w jakim zakresie ułatwia/utrudnia wykonanie na stronie podstawowych operacji, na których zależy nam najbardziej.
Dlaczego kampanie z wykorzystaniem mediów cyfrowych często są określane mianem efektywnościowych?
Efektywność w rozumieniu możliwości zestawienia poniesionych kosztów oraz osiągniętych zysków w przypadku kampanii z zakresu digital marketingu jest możliwa do oszacowania z dość dużą precyzją. Ile to razy przywoływano przykład, w którym przedsiębiorca przeznacza jakąś kwotę na reklamę, a potem nie jest w stanie oszacować, czy całe przedsięwzięcie rzeczywiście było dla niego opłacalne. W rezultacie na długo zniechęca się do jakiejkolwiek reklamy. W przypadku digital marketingu faktycznie jest inaczej, co stanowi jego ogromną przewagę i co w dużym mierze determinuje zainteresowanie właśnie tego typu kampaniami.
Agencja digital marketing będzie w stanie dość precyzyjnie szacować zwrot z inwestycji w reklamę posiłkując się podczas realizacji kampaniami różnego rodzaju statystykami. Mogą one dotyczyć uzyskanej kwoty przychodów z transakcji, ilości zrealizowanych usług, otrzymanych zapytań telefonicznych i mailowych czy nawet odwiedzin sklepu stacjonarnego. Ze względu na fakt, że tak wiele rzeczy „można zmierzyć” podczas prowadzenia takich kampanii- określa się je jako efektywnościowe, gdzie faktycznie klient „płaci za konkretne efekty”. Może to być płatność za uzyskane pozycje strony, za konkretną liczbę wyświetleń wideo czy za liczbę kliknięć.
Na jakie efekty kampanii marketingowej w sieci można liczyć?
Wiele zależy od tego, jaki cel stawiamy sobie jako nadrzędny. Już od początku podjęcia współpracy możemy liczyć na personalizowaną ofertę prowadzonych w sieci działań, ale też dobrze, aby na początku specjalista zaznajomił się z naszą stroną i z prowadzonym przez nas biznesem i sam zaproponował jak najbardziej efektywną strategię reklamy z wykorzystaniem dostępnych do realizacji kampanii. Kontakt ze specjalistą jest tutaj bardzo ważny, także na dalszych etapach prowadzonych prac, tak, aby dynamicznie dostosowywać prowadzone działania do zachodzących zmian i do efektów, jakie udaje się uzyskać. Do najczęstszych efektów marketingowych kampanii w sieci można zaliczyć:
- Wzrost ruchu na stronie, a co za tym idzie wzrost jej popularności. Im więcej unikalnych użytkowników odwiedza stronę, tym więcej osób może realnie skorzystać z usług.
- Zadowalającą ilość konwersji w związku z prowadzoną kampanią reklamową, gdzie za konwersję uznajemy pożądane przez nas, zdefiniowane działanie użytkownika na stronie- np. ukończenie transakcji w sklepie internetowym.
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy, budowanie świadomości jej istnienia na rynku wśród użytkowników.
- Możliwość „przekonania” użytkowników do oferowanych produktów i usług poprzez wejście z nimi w bezpośrednie interakcje.
Dlaczego akurat media cyfrowe i jak wybrać najlepszą agencję digital marketingu?
Wśród tak wielu możliwości reklamowania swojego biznesu pojawia się pytanie- dlaczego warto skorzystać akurat z kampanii digital marketingu i jaką mają one przewagę nad innymi formami promocji firmy?
- Z pewnością warto zauważyć, że obserwowalna jest tendencja przeniesienia wielu transakcji zakupowych do internetu- coraz częściej to właśnie w taki sposób kupujemy i planujemy zakupy. Jest to więc duży rynek zbytu z ogromnym potencjałem sprzedażowym.
- Media cyfrowe z roku na rok coraz mocniej się upowszechniają i coraz więcej osób z nich korzysta, co sprawia, że za pośrednictwem takich kampanii można docierać do interesujących nas grup docelowych, nawet tych określanych jako niszowe.
- Niewątpliwą zaletą kampanii prowadzonych przez agencje digitalowe jest to, że oferują kampanie bardzo zróżnicowane. Ten wachlarz możliwości jest naprawdę bogaty, a co za tym idzie- można dość dobrze dobrać sposób promocji do tego, co konkretnie się chce promować i jakie rezultaty chce się osiągnąć.
- Kampanie reklam internetowych są też mierzalne, dość proste do zaplanowania, można w ich wypadku precyzyjnie szacować terminy, budżety, a nawet to, jakie statystyki efektywności chcielibyśmy osiągnąć w danej jednostce czasu.
- W końcu, są to też takie kampanie, które pozwalają na kontakt z odbiorcami, umożliwiają nawiązywanie relacji, która nie jest jedynie jednostronna. Feedback od użytkowników to konkretne wskazówki co poprawić, co zmienić, aby jeszcze lepiej udoskonalać swoją ofertę.
Szukając więc odpowiedniej odpowiedzi na pytanie o to, jak szukać dobrego wykonawcy, aby go znaleźć, warto wyłonić kilka cech, które powinna posiadać agencja digital marketingu. Na pewno powinna dysponować specjalistami z różnych dziedzin marketingu cyfrowego tak, aby oferta była kompleksowa, chyba, że konkretnie zależy nam na jednej zdefiniowanej kampanii i szukamy firmy, która specjalizuje się w tej jednej, wąskiej dziedzinie. Warto kierować się opiniami firm, które już korzystały z usług takiej agencji, ewentualnie można się posiłkować portfolio oraz spisem firm, dla których dana agencja już wcześniej świadczyła usługi. Osiągnięcia i doświadczenie to szalenie istotne kwestie wpływające na poziom zaufania do agencji. W końcu istotne będzie też personalne podejście do klienta, a także zaproponowane, sensowne warunki prowadzonej współpracy.